بررسی تطبیقی نقوش نمادین مهری در ایران و روم
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ساغر زهری
- استاد راهنما محمد رضا معزی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده : بررسی تطبیقی نقوش نمادین مهری در ایران و روم، عنوان این پژوهش است که با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده است و هدف از آن مطالعه و مقایسه ی موازی آئین مهرپرستی در این دو تمدن می باشد. با توجه به اینکه هر یک از تمدن های ایران و روم، زمینه های تاریخی متفاوتی را دنبال می کردند و افتراق هایی میان آئین میترای رومی با دین کهن ایرانی (مهرپرستی) وجود داشته است لیکن می توان به این نتیجه رسید که تفکر اصلی و کهن رابطه ی متقابل میان انسان ها، یعنی دوستی، محبت، پیمان و وفاداری، در این آئین با شکوه، تقریباً بی تغییر مانده است در واقع می توان گفت که افسانه های مربوط به میترا که در بناهای عظیم رومی نقش شده اند می توانند گذشته ی کهن ایرانی خود را ثابت کنند. با وجود عناصر ادامه بخش دین کهن ایرانی در آئین میترای رومی، این عناصر در نظامی نو (میترائیسم) سازمان داده شد که به فلسفه ی یونانی و آموزه های افلاطون تکیه داشت. در واقع آئین رازآمیز میترا دین نوینی بود که در قرن های 3 و 4 میلادی به اوج خود رسید، اما با ظهور مسیحیت و گسترش آن در اروپا این آئین با شکوه رنگ باخت و بسیاری از نمادها و مراسم خود را به دنیای مسیحیت هدیه کرد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نقوش شالهای ایران و کشمیر
شال ایران از پارچههای نفیس بوده که از آغاز بافت آن اطلاعی در دست نیست، اما در دوره صفویه اهمیت زیادی به تولید آن داده شد و این هنر به اوج شکوفایی خود رسید. شالهای ایران که غالباً در کرمان تولید شدهاند با شالهایی که در دوره حکومت مغولان هند در کشمیر بافته شدهاند، شباهتهای زیادی در نقوش و ترکیببندی دارند و عناصر تزئینی هنر ایران در شالهای کشمیری دیده میشود. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به...
متن کاملنقوش مهری و توپیهای گچی ته آجری درتزئینات رباط شرف
بندکشی تزیینی در فاصله دو سر آجرها عموماً با ملاط گچ و قالب؛ جهت نقشاندازی بر روی آن از حدود قرن چهارم هجری انجام شده و به توپیهای ته آجری، توپیهای بند آجری، کوربند، بندکشی تراشیده در بندهای افقی، سوراخ گیریهای تزیینی و نقوش مهری شناخته میشود. رباط شرف، یکی از بناهای شاخص دوره سلجوقی از لحاظ تزیینات آجری چنان است که از آن به موزه آجرکاری ایران یاد میشود. هدف تحقیق، تحلیل تنوع تزیینات گچی ...
متن کاملبررسی نمادین نقوش گیاهی سفالهای شهر سوخته
معرفی و شناخت نقوش سفالهای شهر سوختهی سیستان که یکی از بزرگترین محوطههای باستانی دوران آغازتاریخی فلات ایران به شمار میرود و نیز از تمدنهای حوزه رود هیرمند محسوب میشود، دارای اهمیت زیادی درزمینهٔ های گوناگون فرهنگ ایرانی است. مطالعه و تحلیل نمادین نقوش سفالهای شهر سوخته و شناخت ویژگیهای تزئینی آنها که با زیبایی و هماهنگی خاصی بهصورت نقش و طرح جلوهگر شدهاند، باعث آگاهی ما از تفکر، با...
متن کاملمفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر
Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial c...
متن کاملبررسی تطبیقی منسوجات ایران ساسانی و روم شرقی (بیزانس)
منسوجات بافته شده در دوران ساسانیان (225-630م.)-که آخرین مرحلة هنر کهن شرقی است- به لحاظ زیبایی بصری، نقوش نمادین و تزیینی، کاربرد رنگ و فن بافت، از شاخصه های هنر ایران زمین به شمار می روند. آوازة این منسوجات در جهان کهن، بسیاری از تمدن ها از جمله تمدن های مجاور مانند بیزانس را به سمت وام گرفتن از نقوش این پارچه ها سوق داده بود. در این مقاله سعی شده تا پس از ترسیم پیش زمینه های تاریخی، سیاسی و ...
متن کاملبررسی تطبیقی نقوش شال های ایران و کشمیر
شال ایران از پارچه های نفیس بوده که از آغاز بافت آن اطلاعی در دست نیست، اما در دوره صفویه اهمیت زیادی به تولید آن داده شد و این هنر به اوج شکوفایی خود رسید. شال های ایران که غالباً در کرمان تولید شده اند با شال هایی که در دوره حکومت مغولان هند در کشمیر بافته شده اند، شباهت های زیادی در نقوش و ترکیب بندی دارند و عناصر تزئینی هنر ایران در شال های کشمیری دیده می شود. این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023